Bosse vet hur man är kreativ under tidspress!

Bo Reinerdahl är den deltagare som deltagit flest gånger av alla på Stockholm by Camera. En riktig stammis som är expert på att plocka fram kreativa bilder under tidspress.

Berätta lite om dig själv och vad du gör om dagarna?
Jag har jobbat inom grafisk produktion sedan 1997, mest originalproduktion och tekniska illustrationer men nuförtiden nästan uteslutande annonser och korrekturläsning. Egenföretagare sedan 17 år tillbaka. Enerverande petig med irrelevanta detaljer men missar ofta det oförlåtligt uppenbara.

Hur länge har du sysslat med fotografering?
Jag har fotat sedan jag var barn, men har varit i perioder. Just nu blir det inte lika mycket spontanfotografering som tidigare. Jag tycker bäst om att fota när det finns ett mål/mening med det jag fotar, på så sätt är det kul med Stockholm by Camera och Stockholms fotomaraton.

När kom du i kontakt med Stockholms fotomaraton för första gången?
Jag har varit med sedan starten 1987 och deltagit i alla Stockholm Fotomaraton utom en diskret variant sommaren 2007 som jag helt enkelt missade. I år blir det min 18:e upplaga av Stockholm Fotomaraton.

Varför är det roligt att vara med på Stockholm by Camera och Stockholms fotomaraton?
Dels som jag sa innan att det är kul när fotograferingen har ett mål eller mening, men sen gillar jag att det inte är på blodigt allvar samt att det är en tävling i fotografering och inte vem som är bäst på redigering.

Har du något favorit tema genom tiderna?
Nej, det finns så många, men jag har en bildidé med rekvisita sedan tre år tillbaka som jag verkligen vill genomföra, men jag väntar på att ett passande tema ska dyka upp.

Sen har jag bilder som jag är mer eller mindre stolt över, bland annat på temat ”Mitt deltagarnummer” 2015 och 2016. Små stilleben.

Vad är det svåraste med Stockholm by Camera och Stockholms fotomaraton?
Tiden är såklart en kraftig begränsare. Men även att lära sig att välja bort och prioritera rätt. Det spelar ingen roll om du har en kanonidé om du inte kan eller hinner genomföra den. Jag behöver bli bättre på att rationalisera min tid.

Lite fun facts!
När det gäller att välja utrustning har jag alltid haft svårt att välja bort något, vilket såklart resulterar i en väldigt tung väska. Att bära runt på ca 10 kg under 24 timmar är relativt tufft så jag kom på en idé.

Vid filminspelningar används ibland en liten vagn som kameran får rulla på, en så kallad ”dolly”. Jag har byggt några sådana. Den första dollyn döpte jag till Parton… bara för att det var kul att kunna säga ”Här är min dolly: Parton”. Det här är mitt fjärde vagnbygge och även om väskvagnen tekniskt sett inte är en vagn för videopanorering så är det ändå en kameravagn på sätt och vis. Därav namnet ”Parton 4”.

Sist men inte minst, vad har du för tips till våra deltagare?
Om du är osäker; gå med en kompis och bolla idéer, ni kanske har helt olika tolkning av temat och då kan man ta hjälp av varandra om man har fastnat.

Googla på temat och titta efter synonymer. Få inblick i fler tolkningar av temat. Man kan även titta på den engelska översättningen, vilket också kan resultera i nya kreativa lösningar.