Vi har löst det! Så här blir Stockholm Fotomaraton i år.

Vi har den senaste tiden fört dialog med myndigheterna om hur vi ska kunna arrangera Stockholm Fotomaraton 2020 på ett säkert sätt, och vi har löst det!

Årets upplaga av tävlingen kommer att vara annorlunda, då vi måste säkra oss mot smittspridning och inte överskrida begränsningen om folksamlingar på över 50 personer. Starten kommer att gå i flera omgångar under dagen, lördagen 15 augusti. Vi har infört ett slot-system, där som högst 40 deltagare startar på varje slot.

Tävlingen kommer sedan att pågå under en åttatimmarsperiod. Varje deltagare har då åtta timmar på sig att fota på tolv teman och går i mål åtta timmar efter respektive starttid.


Start och målgång kommer att ske på Hötorgsterassen där vi kommer att ha ett stort eventområde.

Slot-systemet kommer att presenteras mer i detalj senare, och det kommer att gå att förboka en starttid, samtidigt som vi erbjuder drop-in under dagen. Varje halvtimme startar en ny grupp om högst 40 deltagare.

Vi har valt att sätta 12 teman i år, för att utöka utmaningen lite. Det kommer att delas ut teman vid starten och sedan på en digital mittenstation fyra timmar efter starten.

Vi kommer att säkerställa att det finns gott om plats och att alla håller ett säkert avstånd. Enbart deltagare i tävlingen kommer att kunna vara med vid start och målgång men det går självklart bra att ha med medhjälpare och sällskap däremellan.

Vi vill passa på att tacka våra partners samt Polisen för ett gott samarbete och ett stort stöd i arbetet med årets Fotomaraton.

Detta beslut är baserat på det rådande läget och de restriktioner som finns just nu. Om läget uppdateras kan ändringar komma att ske senare.

Vi ser att vi tyvärr är tvungna att ställa in det ordinarie evenemanget på grund av oväntade händelser vi inte kan råda över (force majure) och erbjuder istället alla deltagare som köpt biljett att delta på detta evenemang som en kompensation, med samma deltagarnummer.

Anledningen till att vi inte kan ha en 24 timmars Fotomara i år är bland annat problematiken med att vi inte kan samlas mer än 50 personer på en och samma plats. Det gör att vi har svårt att ha nattstationer där man kan pausa, ladda batterier, vila och träffa andra. De andra eventen som normal pågår under detta dygn är inställda. Det gör att en mindre mängd människor kommer röra sig ute och fler ställen (restauranger etc) har stängt. För oss kommer deltagarnas säkerhet i första hand och därför ser vi tyvärr ingen möjlighet att ha fler stationer.

Vi hoppas att evenemanget kommer bli uppskattad och vi ser mycket fram emot att träffa er alla i augusti!

/Gabriel, Richard och Emil



Posted

in

by