[:sv]
Välkommen till den femte upplagan av STOCKHOLM FOTOMARATON
Start – Hörnet, Lilla Mejtensgränd/Malmgårdsvägen 18/8 kl 12.00
Klockan 12.00 lördagen den 18 Augusti går startskottet för årets fotomaraton och innan dess ska du ha hämtat ut din nummerlapp och ditt deltagarkort.
Ditt deltagarmaterial kan du hämta upp på plats vid starten från klockan 10 eller redan på fredagkvällen under vår mingelkväll på Scandinavian Photo. Tänk på att du behöver din biljett för att få ut ditt deltagarmaterial. Biljetten hittar du på din profil hos Fotomaratonsverige.se.
Vid starten kommer det även gå att köpa T-shirts, mingla med andra deltagare och ha det trevligt på fotofesten som inkluderar både oss och Planket som ställer ut samtidigt.
Viktigt! Se till att vara på plats i tid så att du hinner få ditt deltagarmaterial!
Stationer
Under tävlingen ska du passera 6 stycken olika stationer, en var fjärde timme. Var stationerna är får du reda på när du får ditt temakort. Notera att det är på stationerna du får dina teman och att alla stationer måste passeras under deras respektive öppettider. En station i taget har öppet och öppettiderna är följande:
Start – 12.00
Station 1 – 15.00-17.00
Station 2 – 19.00-21.00
Station 3 – 23.00-01.00 (Mål för halvmaran)
Station 4 – 03.00-05.00
Station 5 – 07.00-09.00
Mål – 11.00-13.00
Målgång – Någonstans i City
Vid målgång kommer du som fotat digitalt att ladda in dina bilder på våra målgångsdatorer. Det är mycket VIKTIGT att minneskortet endast innehåller 12/24 bilder i JPEG format. Varken fler eller färre. Med största sannolikhet kommer det att vara lite kö vid målgången. Vi ber dig visa hänsyn till detta och se till att komma i tid.
Du som fotar analogt kommer att få lämna din filmrulle i ett kuvert som du får vid målgången.
Extra Minneskort
Vi vill tipsa dig om att ta med ett extra minneskort för att kunna ta bilder från fotomaran som du inte vill tävla med. Det kommer garanterat komma tillfällen där du vill fota något som inte ska vara med i tävlingen.
Checklista
För att din fotomaraton upplevelse ska bli så bra som möjligt är det bra att vara förberedd. Vi har därför skrivit ihop en checklista med tips och tricks med saker som kan vara bra att ha eller att tänka på. Checklistan hittar du här
Läs på!
Se till att läsa igenom reglerna och villkoren på hemsidan inför tävlingen så att du har koll på vad som gäller. Kolla också igenom FAQ:n för att hitta svaren på era frågor. Annars finns vi på Info@stockholmfotomaraton.se.
Vi syns på lördag den 18e!
[:en]Next Saturday it is time for the biggest photomarathon in Scandinavia. Here’s some info for you who is going to be in it!
Start, The corner by Lilla Mejtensgränd/Malmgårdsvägen 18/8 kl 12.00
At next Saturday, the 18 of August, 12 o clock, the start of this years Stockholm Photomarathon will take place. Before that you have to pick up your numberplate and participant card. They will be available at the starting point, from 10.00. You can also pick them up at our pre-Photomarathon Hangout on friday at Scandinavian Photo (read more here). When you pick up your things you will need to show your ticket. You can easily find your ticket if you log on to our new website fotomaratonsverige.se and go to your profile.
If you want to be in but haven’t signed up yet, this will be possible at the check-in too.
Important! Make sure to be there in time so you don’t miss the start!
Check points
During the event you are to check in at six(6), or if you’re going for the 12 hour class three(3), different check points, one every fourth hour. Where these are situated will be written on the theme cards. Note that it is here, at the check points you will get your next four themes and you have to check in within their opening hours. There will be one check point open at a time and the opening hours are as follow:
Start – 12.00
Check point 1 – 15.00-17.00
Check point 2 – 19.00-21.00
Check point 3 – 23.00-01.00 (Goal for the 12 hour class)
Check point – 03.00-05.00
Check point 5 – 07.00-09.00
Finish line – 11.00-13.00
Finish line
When you reach the goal you who have participated with a digital camera will have to upload your 12/24 pictures to our computers. It is VERY important that your memory card only have 12/24 JPEG pictures on it. There will most certainly be a small queue by the computers. We would like to ask you in advance to take knowledge of this and be there in time.
You who have participated with an analogue camera will leave your film in a small bag that you’ll be given at the end.
Extra Memory card
We would like to recommend you to bring one extra memory card to be able to shoot some pictures outside of the competition.
Checklist
To make the most out of your photomarathon experience it is good to be prepared.To help you with this we have made a simple checklist with some tips and tricks and other good stuff that might be good to have with you. You’ll find the checklist here.
Read up!
Make sure to go through the rules and conditions pages at the website before the start. Don’t be afraid to read the F.A.Q too and if you have some questions after that you can reach us at info@stockholmfotomaraton.se
See you next Saturday!
[:]